Bajzát Tünde
Szaknyelvtanulási motiváció a Miskolci Egyetemen
Bajzát, T. (2024): Szaknyelvtanulási motiváció a Miskolci Egyetemen. Porta Lingua. 2024/2. 97-108
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2024.2.8
Absztrakt
A motiváció kulcsfontosságú szerepet játszik a nyelvtanulásban és a nyelvtanulási folyamat szerves része. Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a szaknyelvet tanuló egyetemi hallgatók belső és külső motivációját. A vizsgálat 2023 tavaszán készült: a Miskolci Egyetem hat különböző karán angol, francia, német és spanyol szaknyelvet tanuló hallgatók töltötték ki a magyar nyelvű kérdőívet. A kérdőív nyitott és zárt kérdéseket, valamint ötfokozatú
Likert-skálákat tartalmazott az Akadémiai Motivációs Kérdőív alapján. A tanulmány első része a kutatás elméleti hátterét ismerteti. A második rész a kutatás célját, módszerét, résztvevőit és eredményeit mutatja be. Az eredmények az egyetemi hallgatók belső és külső motivációjának intenzitását, valamint a különböző motiváció-típusainak eltéréseit mutatják be. Az eredmények arra is rávilágítanak, hogy az egyetem különböző karaira járó és különböző
szaknyelveket tanuló hallgatók motivációjának szintje mennyire különbözik egymástól.
Kulcsszavak: felsőoktatás, szaknyelvtanulás, belső motiváció, külső motiváció, Akadémiai Motivációs Kérdőív
________________________________________
The motivation for learning LSP at a north-Hungarian University
Motivation plays a key role in language learning, and a crucial part of the language learning process. Consequently, the aim of the study is to describe the intrinsic and extrinsic motivational factors of higher education students studying foreign languages for specific purposes. The study was conducted in the spring of 2023 at the University of Miskolc, Hungary, where students attending six different Faculties of the University studying English, French, German, Spanish for specific purposes filled in the questionnaire in Hungarian. The questionnaire contained open-ended and closed questions, and five-point Likert scales using the Academic Motivation Scale. The first part of the paper describes the theoretical background of the research. The second part shows the aim, method, participants, and results of the research. The outcomes illustrate the intensity of the university students’ intrinsic and extrinsic motivation, and the differences of the items of the two types of motivation. The results also show the different levels of motivation between the students attending the different Faculties of the University and studying various foreign languages for specific purposes.
Keywords: tertiary education, learning languages for specific purposes, intrinsic motivation, extrinsic motivation, Academic Motivation Scale