Mátyás Judit
A nyelvészek felelőssége a jó vállalati márkanév meghatározásában
Mátyás, J. (2022): A nyelvészek felelőssége a jó vállalati márkanév meghatározásában. Porta Lingua. 2022/2. 71-77
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2022.2.7
Absztrakt
A vállalati marketingkommunikáció sikerességében nagy szerepe van a nyelvészeknek. A marketingkommunikációs mix négy eleme (reklám, Public Relations, Sales Promotion, személyes eladás) közül a reklám, a reklámüzenet nyelvileg igényes megformálásakor a marketing segítségül hívhatja a nyelvészek szakértelmét. A jó, a találó, a piaci célcsoportot megszólító üzenet az STP-stratégia (Segmentation, Targeting, Positioning), a stratégiai marketing fontos része. A pozicionálás értelmében a fogyasztókat olyan célirányos üzenetekkel kell megszólítani, amelyekre emlékeznek, s amelyek segítségével a vállalat kifejezésre juttatja, hogy miért az ő termékét válassza a fogyasztó, az milyen tekintetben jobb, minőségibb és nyújt több előnyt a piaci versenytársak termékeihez képest. A nyelvészek szerepe fontos a megfelelő márkanév kiválasztásában is. A jó márkanév könnyen megjegyezhető, egyszerű, kellemes asszociációkat kelt. A márkanév segítségével azonosítható be a termék, annak minőségét, árát, élettartamát és a fogyasztó számára fontos egyéb tulajdonságait tekintve. A reklámnyelv jellegzetességeiről számos szekunder forrás, kutatási eredmény áll rendelkezésre, de a márkanév esetében a nyelvészek szerepéről már kevesebb szó esik, pedig a jó márkanév meghatározásában is fontos, a sikeres vállalati marketing tevékenységet meghatározó szerepük van a nyelvészeknek. A tanulmányban arra törekszem, hogy bemutassam a nyelvészek és nyelvészet fontos szerepét a sikeres vállalati marketingkommunikáció megvalósításában, a jó márkanév kiválasztásában.
Kulcsszavak: marketingkommunikáció, STP-stratégia, pozicionálás, márkanév, nyelvészet