EN

Czellér Mária – Nagyné Bodnár Klára – Domonyi Renáta
Hogyan feleljünk meg a 21. század munkaerőpiaci kihívásainak a felnőttek idegen nyelvi képzésében?

Reference iconCzellér, M. – Nagyné Bodnár, K. – Domonyi, R. (2023): Hogyan feleljünk meg a 21. század munkaerőpiaci kihívásainak a felnőttek idegen nyelvi képzésében? Porta Lingua. 2023/1. 139-146
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2023.1.13

PDF letöltése


Absztrakt

Felgyorsult világunkban az aktuális igényekhez alkalmazkodva a nyelvoktatási gyakorlatok bizonyos elemei hamar elavulttá válnak. Ezért is kiemelten fontos szerepe van a nyelvtanárok folyamatos önképzésének és a szervezett továbbképzéseknek. A tanulmány célja, hogy bemutasson egy megvalósult Erasmus+ felnőtt tanulási mobilitási pályázatot, amely elsődlegesen a felnőtt tanulók nyelvtanulását kívánta segíteni a nyelvtanárok mobilitása során elsajátított, s később alkalmazott új módszerek segítségével. A tanulmányutak azzal a céllal valósulnak meg, hogy a nyelvtanárok nemzetközi kitekintést szerezzenek, új nyelvi, módszertani és technológiai ismeretekre tegyenek szert, továbbá más országokban jól bevált gyakorlatokat sajátítsanak el és építsenek be saját munkájukba, illetve azokat továbbfejlesztve, nyelvtanulóik igényeire adaptálva hatékonyabbá tegyék az idegen nyelv elsajátításának folyamatát. A projekt során (melynek futamideje a pandémia miatt kitolódott) folyamatosan vizsgáltuk és rögzítettük, hogy a mobilitás milyen mértékben felelt meg nyelvtanáraink igényeinek, és mint eszköz mennyiben járult hozzá céljaik eléréséhez. Jelen tanulmány rávilágít továbbá arra is, hogy a megszerzett kompetenciák, innovatív módszerek hogyan épülnek be a napi gyakorlatba, amelynek speciális aktualitást adott az online oktatásra való kényszerű áttérés.

Kulcsszavak: felnőttképzés, mukaerőpiaci elvárások, mobilitás, tapasztalatcsere, innovatív technológiai módszerek