Cseppentő Krisztina
Transzverzális készségek fejlesztése idegennyelvi képzésben: egy angol–holland összehasonlítás
Cseppentő, K. (2023): Transzverzális készségek fejlesztése idegennyelvi képzésben: egy angol–holland összehasonlítás. Porta Lingua. 2023/1. 99-106
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2023.1.9
Absztrakt
A transzverzális készségek egyre fontosabb szerepet töltenek be a munkaerőpiacon, így ma már a felsőoktatás kiemelt feladatai közé tartozik a szakmai ismeretek átadása mellett ezeknek a készségeknek a fejlesztése is. A Világgazdasági Fórum Future of Jobs Report (2020) című jelentése is felhívja a figyelmet arra, hogy az elkövetkezendő időszakban ezek a készségek egyre jobban felértékelődnek majd, aminek eredményeként a következő évtizedben a jelenleg munkaerőpiacon lévő munkavállalók jelentős részének át kell majd képeznie magát. A tanulmány ezért először meghatározza a transzverzális készségek fogalmát, illetve bemutatja, hogy az utóbbi évtizedben hogyan változott ezek jelentősége a piacon. Ezt követően azt vizsgálja, hogy a nyilvánosan elérhető dokumentumok alapján az idegennyelvi és a szaknyelvi órákon, különös tekintettel a ritkább idegen nyelvekre, mint amilyen a holland is, mely készségek jelennek meg ezek közül. A tanulmány célja, hogy áttekintse e tekintetben a három, holland nyelvi képzést kínáló magyarországi felsőoktatási intézmény holland szakos kurrikulumait és ezzel párhuzamosan bepillantást engedjen angol szakos tanterveik transzverzális készségekre vonatkozó részébe is.
Kulcsszavak: holland nyelv, készségfejlesztés, kurrikulum szaknyelvoktatás, transzverzális készségek