Skadra Margit – Kiss Marietta – Keresztes Csilla
Az orvostanhallgatók nemzetiségi összetételének szerepe a magyar mint idegen nyelv órákon
Skadra, M. – Kiss, M. – Keresztes, Cs. (2024): Az orvostanhallgatók nemzetiségi összetételének szerepe a magyar mint idegen nyelv órákon. Porta Lingua. 2024/2. 123-133
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2024.2.10
Absztrakt
A Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Karán 1985 óta van lehetősége a nemzetközi hallgatóknak angol nyelven folytatni orvosi tanulmányokat. A képzésnek 8 féléven át kötelező része a magyar mint idegen nyelv óra is. A program a 2022/2023-as tanév első évfolyamára beiratkozott 216 hallgatója 48 különböző nemzetiséget képviselt. Ennek a kulturális sokszínűségnek köszönhetően az eredményes nyelvoktatás fontos eleme, hogy az oktatók a szakmai és nyelvi kompetenciákon túl megfelelő interkulturális ismeretekkel is rendelkezzenek. A tanulmány első része azt mutatja be, hogy az orvostanhallgatók nemzetiségi összetétele hogyan hat a magyarórák tananyagára és felépítésére, valamint a klinikai nyelvi terepgyakorlatok során szerzett olyan oktatói tapasztalatokról számol be, amelyeket a hallgatók kulturális háttere is befolyásol. A tanulmány második fele hallgatói oldalról nyújt betekintést a témába, amelynek alapjául egy 2023 májusában kitöltetett kérdőív eredményei szolgálnak. A kérdőívet 24 ország 81 orvostanhallgatója töltötte ki, és többek között olyan kérdésekre kereste a választ, hogy vannak-e olyan témák, amelyekről a kulturális hátterük miatt nem szívesen beszélnek a
hallgatók a magyarórákon, valamint arra, hogy milyen pozitív és/vagy negatív tapasztalatokat szereztek a klinikai nyelvi terepgyakorlatokon.
Kulcsszavak: interkulturális kommunikáció, klinikai nyelvi terepgyakorlat, kultúraközvetítés, kulturális különbségek, magyar mint idegen nyelv
________________________________________
The composition of international medical student groups and its significance in the Hungarian as a foreign language class
Since 1985, the Albert Szent-Györgyi Medical School of the University of Szeged has provided international students with the chance to pursue medical education in English. Hungarian as a foreign language is a mandatory component of the course for 8 semesters. In the academic year 2022/2023, a total of 216 students were registered in the first year of the medical program encompassing 48 different nationalities. Given the presence of various cultures, it is crucial for language teachers to possess not just professional and linguistic skills, but also the necessary intercultural understanding. This study initially discusses the impact of the ethnic makeup of medical students on the curriculum and structure of the Hungarian classroom. It then presents teaching experience in clinical language field trips that are also influenced by the cultural background of the students. The subsequent section of the study discusses student perspectives derived from the outcomes of a survey conducted in May 2023, during which 81 medical students (42 men, 39 women) from 24 countries completed the questionnaire. The purpose of the questionnaire was to gather information about topics that students are hesitant to discuss in Hungarian classes due to their cultural background, as well as their positive and/or negative experiences during clinical language field trips.
Keywords: clinical language field trip, cultural differences, culture mediation, Hungarian as a foreign language, intercultural communication