Baditzné Pálvölgyi Kata
Tananyagfejlesztés kezdő spanyol orvosi szaknyelv órákon a mesterséges intelligencia segítségével
Baditzné Pálvölgyi, K. (2024): Tananyagfejlesztés kezdő spanyol orvosi szaknyelv órákon a mesterséges intelligencia segítségével. Porta Lingua. 2024/2. 135-144
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2024.2.11
Absztrakt
A szaknyelvek oktatásában – különösen a teljesen kezdők esetében – külön kihívást jelent az, hogy lényegében nyelvismeret nélkül is már a kezdetektől szakmailag releváns, esetünkben orvosi kontextusban jelenjen meg lehetőleg minden nyelvi jelenség. Mindemellett a vegyes anyanyelvű hallgatói csoportokban gyakran előforduló probléma, hogy még a tankönyvek hivatalos hanganyaga is túl gyors, nehezen követhető azok számára, akiknél az anyanyelv és a célnyelv elsősorban fonetikai szempontból távolabb esik egymástól. A ChatGPT és más mesterséges intelligencia (MI) által működtetett rendszerek publikus megjelenésével szinte egy időben bekerültek a köztudatba az oktatási célokra is felhasználható MI-alapú alkalmazások (Baditzné–Jakab, 2023), melyek jó része már most sikeresen használható a szaknyelvoktatásban, és megoldást jelenthet a két felvetett problémára is. Segítségükkel bármely nyelven elérhető szakmai anyagok azonnali és hatékony fordításával, átdolgozásával, adaptálásával egyedi, igényeink szerint kontextualizált, egyszerűsített, háttérzajoktól és megakadásjelenségektől mentes hangmintákat generálhatunk. Tanulmányunkban megvizsgáljuk, hogy az MI általgenerált célnyelvi audioanyagok milyen mértékben különböznek például szegmentális és prozodikus szempontból a humán mintáktól, ezáltal milyen mértékben alkalmasak kezdő szaknyelvi kurzusok támogatására. Eredményeink alapján a Word, a Speechify és a Natural Reader alkalmazások közül a Word beépített beszédszintetizáló funkciója teljesített a legjobban, a természetes beszédhez a legtöbb szempontból hasonló mintákat létrehozva.
Kulcsszavak: spanyol orvosi szaknyelv, szaknyelvoktatás, mesterséges intelligencia, tananyagfejlesztés,
beszédszintézis
________________________________________
A particular challenge in the teaching of specialised languages, especially for complete beginners, is to present all language-related examples in a professionally relevant, in our case medical context, for absolute beginners. Moreover, a problem that is often encountered in mixed mother tongue groups is that even the official audio material in textbooks is too fast and difficult to follow for those whose mother tongue and the target language are phonetically distant. Almost at the same time as ChatGPT and other artificial intelligence (AI)-driven systems were released, we experienced a proliferation of AI-based applications for educational purposes (Baditzné – Jakab, 2023), many of which can already be used successfully in language teaching and may provide a solution to the two problems mentioned above. They can be used to generate unique, contextualised, simplified sound samples, free of background noise and disfluency phenomena, based on professional materials instantly and efficiently translated, revised and adapted by AI in any language. In our study, we investigate to what extent the target language audio materials generated by AI differ from human samples, for example in segmental and prosodic terms, and to what extent they are suitable for supporting beginners’ courses in a specialized language. Our results show that among the three examined applications (Word, Speechify and Natural Reader), Word’s built-in text-to-speech synthesis function performed best, generating samples that are similar to natural speech in most respects.
Keywords: Spanish medical language, teaching languages for specific purposes, artificial intelligence, curriculum development, speech synthesis