EN

Szalai-Szolcsányi Judit – Hegedűs Anita – Eklics Kata
A klinikai kommunikáció fejlesztésének eszközei: empátiatérkép és empátiaskála

Reference icon

Szalai-Szolcsányi, J. – Hegedűs, A. – Eklics, K. (2024): A klinikai kommunikáció fejlesztésének eszközei: empátiatérkép és empátiaskála. Porta Lingua. 2024/2. 153-164

DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2024.2.13

PDF letöltése


Absztrakt

Az empátia szerepe a betegközpontú ellátásban kiemelt jelentőségű. Az egészségügyi szakemberek és az orvostanhallgatók empátiaszintje azonban jelenleg nem optimális. Az „Empatikus és asszertív kommunikáció a klinikai gyakorlatban” kurzus célja, hogy az empatikus kommunikáció fejlesztésével az empátia szintje optimálissá válhasson az orvostanhallgatók körében. Az empátiatérkép egy olyan eszköz, amely segít megérteni egy másik személy nézőpontját. A vizsgálat résztvevői harmad-, negyed-, ötödéves orvostanhallgatók. Az „Empatikus és asszertív kommunikáció a klinikai gyakorlatban” című kurzus keretében az orvostanhallgatók olyan szimulációs orvosi eseteket dolgoztak fel, melyekben a beteg ellenállt az orvosnak, és az orvos a meggyőzés folyamata során az empatikus kommunikációt alkalmazva próbált közös döntéshozatalra jutni a beteggel. Az orvostanhallgatók kommunikációs készségfejlesztő képzésének részeként mértük fel az empátiatérkép alkalmazhatóságát és hasznosságát. Az orvos–beteg szituációk értékelésének fő eleme, hogy az orvostanhallgatók visszajelzést kapjanak a betegtől, ehhez az empátiaskála (PPIQ) online kérdőívet alkalmaztuk. Az empátiatérkép elősegítette, hogy az orvostanhallgatók jobban megértsék a beteget a párbeszéd során. A betegek a kitöltött kérdőívben a következő szempontokat értékelték a legmagasabb pontokkal az orvosra vonatkozóan: nyugodtság, érthető információk adása, tisztelet, figyelmes meghallgatás, bátorítás és a közös döntéshozatal megszületése. Az empátiatérkép segítségével a hallgatók jobban tudnak fókuszálni a betegre, viszont további kutatások szükségesek, hogy milyen mértékben növelik az empatikus készségeiket.

Kulcsszavak: empátiatérkép, empatikus kommunikáció, meggyőzés, szimulációs orvos–beteg szituáció, beteg visszajelzés

__________________________________________________________

Tools for improving clinical communication: empathy map and empathy scale

The role of empathy in patient-centered care is paramount. However, the level of empathy among healthcare professionals and medical students is currently sub-optimal. The course ‘Empathic and Assertive Communication in Clinical Practice’ aims to develop empathic communication to optimise the level of empathy among medical students. The empathy map is a tool to help understand another person’s perspective. The participants of the study were third, fourth and fifth-year medical students. In the course ‘Empathic and Assertive Communication in Clinical Practice’, the medical students were given simulated medical cases in which the simulated patient was resistant and tried to reach a shared decision with the patient using empathic communication in the process of persuasion. As part of the medical students’ communication skills training, we assessed the applicability and usefulness of the empathy map. A key element of evaluating doctor-patient situations was obtaining feedback from the patient, for which the online empathy scale (PPIQ) questionnaire was used. The empathy map helped medical students to understand the patient during the dialogue better. In the patient questionnaire, the highest scoring aspects in the physician’s assessment were calmness, giving understandable information, respect, listening attentively, encouragement, and making shared decisions. The empathy map helps students focus on the patient, but further research is needed to determine how much their empathic skills are enhanced.