EN

Hegedűs Anita – Szalai-Szolcsányi Judit – Eklics Kata
A modalitás megjelenése hivatalos levelekben orvosi angol tanulói korpusz alapján

Reference icon

Hegedűs, A. – Szalai-Szolcsányi, J. – Eklics, K. (2024): A modalitás megjelenése hivatalos levelekben orvosi angol tanulói korpusz alapján. Porta Lingua. 2024/3. 25-31

DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2024.2.3

PDF letöltése


Absztrakt

A tanulói korpuszok egy adott nyelvet idegen nyelvként tanulók produktumainak szisztematikus, elektronikus gyűjteményei, melyek fontos szerepet játszhatnak egy nyelvet idegen nyelvként tanulók nyelvelsajátításának vizsgálatában. A jelen tanulmány célja a modalitás vizsgálata a „UPMS Learner Corpus of Official Letters” korpuszban. A korpusz angol nyelvet idegen nyelvként tanuló, B2 szinten lévő orvostanhallgatók által angol nyelven megírt hivatalos leveleket tartalmaz. A vizsgálat a Sketch Engine szoftver segítségével történt. Az eredmények azt mutatták, hogy a hallgatók a modalitás kifejezésére főként segédigéket használtak. Az eredményekből arra lehet következtetni, hogy a hallgatók B2 szinten a modalitást elsősorban modális segédigét tartalmazó betanult kifejezések segítségével fejezik ki, és ezeket helyesen használják, jól elsajátították. Azonban kevesebb figyelmet fordítanak más modalitást kifejező eszközökre, pl. modális jelzők, határozók, „köntörfalazási” technikák használatára.
Kulcsszavak: tanulói korpusz, modalitás, Sketch Engine, hivatalos levél, orvosi szaknyelv
______________________________________________________

Modality in Official Letters based on a Medical English Learner Corpus

Learner corpora are systematic, electronic collections of texts produced by second language learners of a language, which may play an important role in second language acquisition. This study undertakes to investigate modality in the UPMS Learner Corpus of Official Letters. The corpus contains official letters written by students learning medical English at level B2. The data were examined with the help of the Sketch Engine software. The results show that students mainly use modal auxiliaries to express modality. The most commonly used modal auxiliary was ‘would’ with 157 occurrences, mainly in the structures ‘I would like to’ and ‘I would be grateful if you could’. The second most frequent modal auxiliary in the corpus was ‘could’, and other commonly occurring modal auxiliaries include ‘will’ to express future, ‘can’ to express possibility and ‘have to’ to express necessity. Based on the results, it can be concluded that students most commonly express modality with memorized phrases including a modal auxiliary at level B2. However, they have acquired and use these expressions correctly. They pay less attention to other modal devices, such as modal adverbs, adjectives or ‘hedging’.

Key words: learner corpus, modality, Sketch Engine, official letters, medical English