Fajt Balázs – Kövér Péter – Vékási Adél
Német gazdasági szaknyelvet tanuló egyetemisták szótárhasználati szokásai
Fajt, B. – Kövér, P. – Vékási, A. (2024): Német gazdasági szaknyelvet tanuló egyetemisták szótárhasználati szokásai. Porta Lingua. 2024/2. 145-152
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2024.2.12
Absztrakt
A helyes szótárhasználat az autonóm nyelvtanulás egyik alappillére, ezért az idegennyelv-oktatás során is kiemelt szerepe van az adekvát szótárhasználat megtanításának. Igaz ez a gazdasági szaknyelv esetében is, éppen ezért az egyetemi hallgatók szótárhasználati szokásainak feltérképezése és elemzése nagy jelentőséggel bír. A különböző szaknyelveket tanuló diákok számára elengedhetetlen, hogy hatékonyan tudják használni a szakterminológiát és a megfelelő szótárhasználat a tanulókat (a későbbi autonóm nyelvhasználókat) abban segíti, hogy pontosan megértessék és kifejezzék magukat a szakmai kommunikáció során. Vizsgálatunk alapjául egy kvantitatív adatokból álló saját gyűjtésű adatbázis szolgált, a tanulmányunkban pedig elemezzük a német gazdasági szaknyelvet tanuló egyetemisták szótárhasználati szokásait, így részletesen kitérünk többek között arra is, hogy a tanulók milyen típusú szótárakat választanak, és milyen gyakran használják azokat. Kutatásunk eredményei azt mutatják, hogy a résztvevőink szótárhasználati hajlandósága magasnak mondható, és a nyelvtanulók a legtöbb esetben az egynyelvű szótárakkal szemben a kétnyelvű szótárakat használják szívesebben.
Kulcsszavak: szótárhasználat, szaknyelv, felsőoktatás, német nyelv, elektronikus szótárak
________________________________________
Proper dictionary use is one of the pillars of autonomous L2 learning, and therefore teaching proper dictionary use is also a key element of L2 learning. This is also true for foreign language for special purposes, which is why the mapping and analysis of university students’ dictionary use habits is of great importance. When learning a foreign language for special purposes, it is essential for students to be able to use terminology effectively, and appropriate dictionary use helps students (and later autonomous language users) to express themselves and convey meaning accurately in professional communication. This study introduces a quantitative study and this paper analyses the dictionary use habits of university students studying German for special purposes. The results of our research show that our participants’ willingness to use dictionaries is high, and that they prefer to use bilingual dictionaries in most cases rather than monolingual dictionaries.
Keywords: German for special purposes, higher education, German as a Foreign Language, dictionary use, electronic dictionaries