Skadra Margit – Keresztes Csilla
Az „Elsősegély a magyar orvosi nyelvhez” című tankönyv bemutatása
Skadra, M. – Keresztes, Cs. (2023): Az „Elsősegély a magyar orvosi nyelvhez” című tankönyv bemutatása. Porta Lingua. 2023/2. 149-159
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2023.2.14
Absztrakt
A Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Karán az angol nyelvű képzés hallgatói nyolc féléven át tanulnak magyar mint idegen nyelvet. Az első három szemeszterben heti négy órában általános magyar nyelvi órákon vesznek részt a hallgatók, a negyedik félév pedig átmenetet képez az általános és az orvosi szaknyelv között. Ezután a hallgatók az ötödiktől a nyolcadik szemeszterig kifejezetten a magyar orvosi szaknyelvvel ismerkednek a nyelvórák és a klinikai nyelvi terepgyakorlatok keretében. Az elmúlt évek során a Kar oktatói és hallgatói részéről felmerült az igény egy olyan új nyelvkönyv bevezetésére a negyedik félévre, amely összekötő kapocs szerepét tölti be az általános és szaknyelvi tanulmányok között. Ennek hatására készült el az Elsősegély a magyar orvosi nyelvhez című tananyag, amelyet először a 2021/2022-es tanév második félévében használtunk az angol programban. A tanulmány első része röviden bemutatja a magyar mint idegen nyelv képzést a Karon, majd ezt követően magát a tankönyvet. Először a könyv globális szerkezetét ismerteti, bemutatja, hogy egy–egy lecke milyen alegységekből épül fel, majd kitér a tananyaghoz kapcsolódó néhány módszertani kérdésre is.
Kulcsszavak: magyar mint idegennyelv, módszertan, orvosi szaknyelv, orvosképzés, tananyagfejlesztés
___________________________________________________
At the Albert Szent-Györgyi Medical School, University of Szeged, Hungary, students study Hungarian as a foreign language for eight semesters. In the first three semesters, they attend four hours of general Hungarian language classes per week, whereas the fourth semester is a transition from general Hungarian to medical Hungarian. From the fifth to the eighth semesters, Hungarian as a medical language is introduced to the students via language classes and clinical fieldtrips. Over the past years, a need has emerged both on the side of the Medical School and the students to introduce a new language textbook for the fourth semester, which would serve as a link between the general and the specialized language studies. As a result, the textbook “First Aid for medical Hungarian” was developed and used for the first time in the second semester of the academic year of 2021/2022. The first part of the present paper briefly introduces the course Hungarian as a Foreign Language, followed by the review of the textbook itself. First, the global structure of the book and the parts of each unit are described, and then, some methodological issues related to the curriculum are discussed.
Keywords: development of course materials, Hungarian as a foreign language, medical education, medical language, methodology