Szabó Csilla
Szakfordítók technológiai kompetenciája a digitális korban: fókuszban a gépi fordítás és a mesterséges intelligencia
Szabó, Cs. (2024): Szakfordítók technológiai kompetenciája a digitális korban: fókuszban a gépi fordítás és a mesterséges intelligencia. Porta Lingua. 2024/4. 33-47
DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2024.2.4
Absztrakt
A tanulmány az elmúlt szűk egy évtized kompetenciamodelljei (PACTE, 2003/2017; EMT, 2017/2022; eTransFair, 2018; TEKOM, 2018; CIUTI, 2018) ) valamint nemzetközi és hazai iparági felmérései (HUNNECT, 2021; ELIS, 2023 és 2024; Proford és SZOFT, 2024) alapján tekinti át a szakfordítók számára definiált technológiai kompetencia területét. Megvizsgálja a legfőbb trendeket a gépi fordítás (MT1) és a mesterséges intelligencia (MI) kérdéskörében elsőként a piaci szereplők, majd a képzőintézmények perspektívájából, végül a hazai szakirodalom figyelembevételével megfogalmaz néhány tanulságot, javaslatot.
Kulcsszavak: szakfordítói kompetencia, technológiai kompetencia, gépi fordítás, mesterséges intelligencia,
képzőintézmények
_____________________________________________
Technological competence of specialised translators in the digital age: focus on machine translation and artificial intelligence
The study examines the area of technological competence of specialised translators, in the light of competence models from the past decade (PACTE, 2003/2017; EMT, 2017/2022; eTransFair, 2018; TEKOM, 2018; CIUTI, 2018) and of various industry surveys conducted in an international and national context (HUNNECT, 2021; ELIS, 2023 and 2024; Proford and SZOFT, 2024). It also explores the main trends in machine translation (MT) and artificial intelligence (AI), identifiable first from the perspective of market players and then from that of training institutions. Finally, it draws some lessons and makes suggestions based on the relevant literature published in Hungary in recent years.
Keywords: translation competence, technological competence, machine translation, artificial intelligence, training institutions