EN

Kruták Anita
Egy új, anatómia alapú latin tankönyv bemutatása

Reference icon

Kruták A. (2025): Egy új, anatómia alapú latin tankönyv bemutatása. Porta Lingua. 2025/1. 43-51

DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2025.1.5

PDF letöltése


Absztrakt

A Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Karának (SZTE SZAOK) Orvosi Szaknyelvi Kommunikációs és Fordítóképző csoportja tanítja a latin orvosi terminológia tantárgyat az orvostanhallgatók mellett a gyógyszerész- és fogorvostan-hallgatók számára is. A kurzus célja, hogy a hallgatók elsajátítsák az egészségtudományok tanulásához szükséges latin nyelvi hátteret, továbbá, hogy megismerkedjenek a latin és a görög nyelvhez köthető orvostudományi terminológiával. A hallgatók minden félév végén kitöltenek egy anonim online kérdőívet, amelyben elmondhatják véleményüket a kurzus felépítéséről, az oktatói munkáról, illetve, hogy változtatnának-e valamin. A hallgatók részéről folyamatosan, évről évre felmerül az az igény, hogy a latin terminológia kurzus az anatómia előadások, illetve a bonctermi gyakorlatok tematikáját kövesse, és ne szervrendszerenként haladjon. Ezért a latin szakcsoport oktatói célul tűzték ki a tananyag megújítását mindhárom képzésben. Ennek első lépéseként készült el egy új egyetemi tankönyv a magyar programban tanuló fogorvostan-hallgatók számára, amelyet a 2023/24-es tanév első félévében használtunk először. A tanulmány először bemutatja a latin szaknyelv oktatását a Karon, majd ismerteti a könyv szerkezeti felépítését, valamint áttekinti, hogy a fejezetek milyen alegységekből épülnek fel. A tanulmány második fele pedig a tananyaghoz kapcsolódó tanítási tapasztalatokat és hallgatói visszajelzéseket összegzi.

Kulcsszavak: anatómia, fogorvostan-hallgató, latin terminológia, módszertan, tananyagfejlesztés

_____________________________________

The introduction of a new, anatomy-based Latin coursebook

The Department of Medical Communication and Translation Studies at the Faculty of Medicine, University of Szeged, teaches Latin medical terminology to medical students as well as to pharmacy and dentistry students. The course aims to provide students with the necessary background in Latin for studying health sciences and to familiarise them with the basic medical terminology related to the Latin and Greek languages. At the end of each semester, students fill in an online anonymous questionnaire in which they can give their opinion on the course structure, the teaching and whether they would like to change anything. The students have claimed that the Latin terminology course should follow the curriculum of the anatomy lectures and the dissection practice. For this reason, the main objective of the Latin instructors at the department is to renew the curriculum in all three forms of training. As a first step, a new coursebook for dental students in the Hungarian programme was prepared and used for the first time in the first semester of the academic year 2023/24. The paper first introduces the teaching of medical Latin at the Faculty, then describes the structure of the book and reviews the subsections of the chapters. The second half of the paper summarises the teaching experiences and student feedback related to the course.

Keywords: anatomy, student of dentistry, Latin terminology, methodology, development of course materials